Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Umowa na finansowanie inwestycji podpisana. Kiedy na tory wrócą pociągi?

Marcin Żukowski
Marcin Żukowski
W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano 3-letnie prace na rzecz odbudowy linii kolejowej Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie.
W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano 3-letnie prace na rzecz odbudowy linii kolejowej Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie. Marcin Żukowski
W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano (26 czerwca) trzyletni okres prac ponad podziałami na rzecz przywrócenia ruch kolejowego miedzy Raciborzem a Racławicami Śląskimi. 3 kwietnia 2000 roku zawieszono ruch pasażerski na linii Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie. W telegramie napisano wówczas, że zawieszenie jest „na jakiś czas”. Jest szansa, że okres tego zawieszenia dobiegnie końca.

Do 2029 roku linia kolejowa łącząca Głubczyce z Raciborzem i Racławicami Śląskimi ma zostać gruntownie zmodernizowana. W poniedziałek w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano trzyletnie starania, aby przywrócić pasażerski ruch kolejowy na południu województwa.

- W tej chwili podpisujemy umowę o finansowanie tej inwestycji. W najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację techniczną. Po wyłonieniu wykonawcy, zrealizowaniu dokumentacji technicznej, przystąpimy do fizycznych prac realizacyjnych – tłumaczy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Wartość netto projektu to 535 mln złotych. W 85 procentach finansowanie prac będzie pochodziło z rządowego programu „Kolej+”. Pozostałą część dołożą samorządy. Udział w finansowaniu prac projektowych zapowiedziała również firma Eko-Okna S.A. z Kornic w gminie Pietrowice Wielkie.

- Dotrzymaliśmy słowa. Pół miliarda na połączenie dwóch województw: opolskiego i śląskiego. Racibórz, Głubczyce, Racławice Śląskie już za 6-7 lat połączy nowoczesna linia kolejowa i z tej mapy wykluczenia komunikacyjnego zniknie powiat głubczycki – przekonuje Janusz Kowalski, poseł i wiceminister rolnictwa.

Co ważne, projekt przywrócenia kolei na południu regionu ma charakter ponadpartyjny. Stronę samorządową koordynuje i reprezentuje Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego.

- To zwieńczenie prawie trzech lat współpracy w gronie samorządowo-poselsko-rządowym. Odbyliśmy w tym czasie mnóstwo spotkań – mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

Ponadto w zorganizowanej w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim konferencji udział wzięli m.in. wiceminister sprawiedliwości i poseł z Raciborza Michał Woś, posłanki Violetta Porowska i Katarzyna Czochara, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski, radny powiatu głubczyckiego Tomasz Ognisty, radna gminy Głubczyce Elżbieta Słodkowska i wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Mirosław Skubiszyński.

12 przystanków, elektryfikacja i 120 km/h

54-ilometrową trasę kolejową łączącą Racławice Śląskie, Głubczyce i Racibórz tworzą linie nr 177 i 294. W ramach przebudowy linia zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 120 km/h. Dzięki temu przejazd z Głubczyc do Raciborza zajmie jedynie 36 minut, a do Opola, przez Nysę, 2 godz. 10 minut.

Na wyremontowanej trasie będzie 12 przystanków:

  • Ściborzyce Małe
  • Głubczyce Las
  • Gadzowice
  • Głubczyce
  • Bernacice
  • Baborów
  • Tłustomosty
  • Pietrowice Wielkie
  • Cyprzanów
  • Samborowice
  • Wojnowice
  • Racibórz Studzienna

Impuls rozwojowy

Założeniem podstawowym rządowego programu „Kolej+” jest uzyskanie lub usprawnienie połączeń kolejowych dla miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców. Obecnie powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim, w którym nie ma żadnych pasażerskich połączeń kolejowych. Dzięki tej inwestycji kolej ponownie dotrze do 4 gmin, w których łącznie żyje około 39 tys. mieszkańców, z czego 12 tys. w Głubczycach.

Według założeń w 2029 roku na trasie będą kursowały co najmniej 4 pary pociągów pasażerskich na dobę.

- Nie mam żadnych wątpliwości, że ta linia będzie impulsem do rozwoju południa województwa opolskiego. Powiat głubczycki był jednym z powiatów określanych do tej pory, jako „półksiężyc biedy” - bez szans na rozwój i nowe inwestycje. Jestem przekonany, że ta linia kolejowa jest szansą dla mieszkańców, na sprawną komunikację i walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na południu województwa, ale też jest to nowy impuls rozwojowy – przekonuje wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.

Program Kolej+ w Polsce

Budżet programu „Kolej+” wynosi około 13,3 mld złotych, z czego 11,2 mld to środki z budżetu państwa, a około 2 mld wkład własny samorządów. Za te pieniądze zostanie zrealizowane 35 inwestycji obejmujących łącznie 1200 km linii kolejowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glubczyce.naszemiasto.pl Nasze Miasto