Remont linii kolejowej. Mieszkańcy się niepokoją
Mieszkańcy powiatu głubczyckiego zaniepokojeni są ciszą, jaka panuje wokół tematu odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Przypomnijmy. Trzy lata temu, podjęto decyzję o jej odbudowie. Jako jedyna z Opolszczyzny została zakwalifikowana do rządowego programu Kolej Plus, którego zadaniem jest uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Według założeń ma on pomóc w odbudowie i przywróceniu do życia nieczynnych linii.
- Czekamy aż prace ruszą, ale nic konkretnego się nie dzieje - mówi Tomasz Sokołowski, który zadzwonił do nas w tej sprawie. - Boimy się, że tylko dużo mówiono o remoncie, a wyjdzie jak zawsze, czyli wielkie nic. A kolej jest nam potrzebna.
Pociągi zniknęły ponad 20 lat temu
Powiat głubczycki jest bowiem jedynym na Opolszczyźnie bez pasażerskich połączeń kolejowych. Ruch pociągów osobowych na linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zawieszono 3 kwietnia 2000 roku. Od tamtej pory cała infrastruktura kolejowa zaczęła ulegać szybkiej degradacji. Dziś to jedna wielka ruina. Złomiarze rozkradli szyny i metalowe elementy kolejowych urządzeń technicznych, w fatalnym stanie są mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Sporo przejazdów kolejowo-drogowych zostało zalanych asfaltem.
Według szacunków odbudowa linii ma kosztować 535 mln złotych netto! W 85 procentach finansowanie prac będzie pochodziło z rządowego programu. Pozostałą część mają dołożą samorządy. Chodzi o powiaty: raciborski, głubczycki i prudnicki oraz gminy: Baborów, Głubczyce, Głogówek, Pietrowice Wielkie, a także Racibórz.
W oczekiwaniu na dokumentację
I tu rodzi się problem, bo samorządy takich pieniędzy nie mają i mieć raczej nie będą. Zresztą oba powiaty oraz gminy Baborów i Głogówek nie podpisały umowy. Funduszy trzeba będzie więc szukać gdzie indziej, m.in. w Unii Europejskiej.
- Wciąż też czekamy na dokumentację projektową odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie - mówi Szymon Ogłaza, marszałek województwa opolskiego. - Bez niej nie można mówić o żadnych kolejnych pracach.
Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, na jakim etapie są prace związane z dokumentacją. Czekamy na odpowiedź.
Odbudowa linii kolejowej. Zakres prac
54-ilometrową trasę kolejową łączącą Racławice Śląskie, Głubczyce i Racibórz tworzą linie nr 177 i 294. W ramach inwestycji odbudowane będą tory i cała infrastruktura kolejowa i co najważniejsze, trasa zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 120 km/h. Dzięki temu przejazd z Głubczyc do Raciborza zajmie jedynie 36 minut, a do Opola, przez Nysę, 2 godz. 10 minut.
Na wyremontowanej trasie będzie 12 przystanków:
- Ściborzyce Małe
- Głubczyce Las
- Gadzowice
- Głubczyce
- Bernacice
- Baborów
- Tłustomosty
- Pietrowice Wielkie
- Cyprzanów
- Samborowice
- Wojnowice
- Racibórz Studzienna
Kolej Plus. Impuls rozwojowy
Założeniem podstawowym rządowego programu „Kolej plus” jest uzyskanie lub usprawnienie połączeń kolejowych dla miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców. Obecnie powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim, w którym nie ma żadnych pasażerskich połączeń kolejowych. Dzięki tej inwestycji kolej ponownie dotrze do 4 gmin, w których łącznie żyje około 39 tys. mieszkańców, z czego 12 tys. w Głubczycach. Według założeń w 2029 roku na trasie będą kursowały co najmniej 4 pary pociągów pasażerskich na dobę.
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.224.1/images/video_restrictions/7.webp)
Materiał partnera zewnętrznego NBP
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?