MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ta linia kolejowa na południu Opolszczyzny to ruina. Sprawa jej remontu ucichła

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
W takim stanie jest dziś linia kolejowa Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Pociągi towarowe kursują tam jedynie w okolicy Baborowa.
W takim stanie jest dziś linia kolejowa Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Pociągi towarowe kursują tam jedynie w okolicy Baborowa. Sławomir Draguła
Wciąż czekamy na dokumentację projektową odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Koszt całej inwestycji to ponad 500 mln złotych! Dziś linia jest w fatalnym stanie technicznym. Zobaczcie w galerii, jak wygląda.

Remont linii kolejowej. Mieszkańcy się niepokoją

Mieszkańcy powiatu głubczyckiego zaniepokojeni są ciszą, jaka panuje wokół tematu odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Przypomnijmy. Trzy lata temu, podjęto decyzję o jej odbudowie. Jako jedyna z Opolszczyzny została zakwalifikowana do rządowego programu Kolej Plus, którego zadaniem jest uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Według założeń ma on pomóc w odbudowie i przywróceniu do życia nieczynnych linii.

- Czekamy aż prace ruszą, ale nic konkretnego się nie dzieje - mówi Tomasz Sokołowski, który zadzwonił do nas w tej sprawie. - Boimy się, że tylko dużo mówiono o remoncie, a wyjdzie jak zawsze, czyli wielkie nic. A kolej jest nam potrzebna.

Pociągi zniknęły ponad 20 lat temu

Powiat głubczycki jest bowiem jedynym na Opolszczyźnie bez pasażerskich połączeń kolejowych. Ruch pociągów osobowych na linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zawieszono 3 kwietnia 2000 roku. Od tamtej pory cała infrastruktura kolejowa zaczęła ulegać szybkiej degradacji. Dziś to jedna wielka ruina. Złomiarze rozkradli szyny i metalowe elementy kolejowych urządzeń technicznych, w fatalnym stanie są mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Sporo przejazdów kolejowo-drogowych zostało zalanych asfaltem.

Według szacunków odbudowa linii ma kosztować 535 mln złotych netto! W 85 procentach finansowanie prac będzie pochodziło z rządowego programu. Pozostałą część mają dołożą samorządy. Chodzi o powiaty: raciborski, głubczycki i prudnicki oraz gminy: Baborów, Głubczyce, Głogówek, Pietrowice Wielkie, a także Racibórz.

W oczekiwaniu na dokumentację

I tu rodzi się problem, bo samorządy takich pieniędzy nie mają i mieć raczej nie będą. Zresztą oba powiaty oraz gminy Baborów i Głogówek nie podpisały umowy. Funduszy trzeba będzie więc szukać gdzie indziej, m.in. w Unii Europejskiej.

- Wciąż też czekamy na dokumentację projektową odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie - mówi Szymon Ogłaza, marszałek województwa opolskiego. - Bez niej nie można mówić o żadnych kolejnych pracach.

Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, na jakim etapie są prace związane z dokumentacją. Czekamy na odpowiedź.

Odbudowa linii kolejowej. Zakres prac

54-ilometrową trasę kolejową łączącą Racławice Śląskie, Głubczyce i Racibórz tworzą linie nr 177 i 294. W ramach inwestycji odbudowane będą tory i cała infrastruktura kolejowa i co najważniejsze, trasa zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 120 km/h. Dzięki temu przejazd z Głubczyc do Raciborza zajmie jedynie 36 minut, a do Opola, przez Nysę, 2 godz. 10 minut.

Na wyremontowanej trasie będzie 12 przystanków:

  • Ściborzyce Małe
  • Głubczyce Las
  • Gadzowice
  • Głubczyce
  • Bernacice
  • Baborów
  • Tłustomosty
  • Pietrowice Wielkie
  • Cyprzanów
  • Samborowice
  • Wojnowice
  • Racibórz Studzienna

Kolej Plus. Impuls rozwojowy

Założeniem podstawowym rządowego programu „Kolej plus” jest uzyskanie lub usprawnienie połączeń kolejowych dla miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców. Obecnie powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim, w którym nie ma żadnych pasażerskich połączeń kolejowych. Dzięki tej inwestycji kolej ponownie dotrze do 4 gmin, w których łącznie żyje około 39 tys. mieszkańców, z czego 12 tys. w Głubczycach. Według założeń w 2029 roku na trasie będą kursowały co najmniej 4 pary pociągów pasażerskich na dobę.

od 7 lat
Wideo

Materiał partnera zewnętrznego NBP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ta linia kolejowa na południu Opolszczyzny to ruina. Sprawa jej remontu ucichła - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na glubczyce.naszemiasto.pl Nasze Miasto