Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Umowa na finansowanie inwestycji podpisana. Kiedy na tory wrócą pociągi?

Marcin Żukowski
Marcin Żukowski
W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano 3-letnie prace na rzecz odbudowy linii kolejowej Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie.
W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano 3-letnie prace na rzecz odbudowy linii kolejowej Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie. Marcin Żukowski
W Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano (26 czerwca) trzyletni okres prac ponad podziałami na rzecz przywrócenia ruch kolejowego miedzy Raciborzem a Racławicami Śląskimi. 3 kwietnia 2000 roku zawieszono ruch pasażerski na linii Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie. W telegramie napisano wówczas, że zawieszenie jest „na jakiś czas”. Jest szansa, że okres tego zawieszenia dobiegnie końca.

Do 2029 roku linia kolejowa łącząca Głubczyce z Raciborzem i Racławicami Śląskimi ma zostać gruntownie zmodernizowana. W poniedziałek w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowano trzyletnie starania, aby przywrócić pasażerski ruch kolejowy na południu województwa.

- W tej chwili podpisujemy umowę o finansowanie tej inwestycji. W najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację techniczną. Po wyłonieniu wykonawcy, zrealizowaniu dokumentacji technicznej, przystąpimy do fizycznych prac realizacyjnych – tłumaczy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Wartość netto projektu to 535 mln złotych. W 85 procentach finansowanie prac będzie pochodziło z rządowego programu „Kolej+”. Pozostałą część dołożą samorządy. Udział w finansowaniu prac projektowych zapowiedziała również firma Eko-Okna S.A. z Kornic w gminie Pietrowice Wielkie.

- Dotrzymaliśmy słowa. Pół miliarda na połączenie dwóch województw: opolskiego i śląskiego. Racibórz, Głubczyce, Racławice Śląskie już za 6-7 lat połączy nowoczesna linia kolejowa i z tej mapy wykluczenia komunikacyjnego zniknie powiat głubczycki – przekonuje Janusz Kowalski, poseł i wiceminister rolnictwa.

Co ważne, projekt przywrócenia kolei na południu regionu ma charakter ponadpartyjny. Stronę samorządową koordynuje i reprezentuje Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego.

- To zwieńczenie prawie trzech lat współpracy w gronie samorządowo-poselsko-rządowym. Odbyliśmy w tym czasie mnóstwo spotkań – mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego.

Ponadto w zorganizowanej w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim konferencji udział wzięli m.in. wiceminister sprawiedliwości i poseł z Raciborza Michał Woś, posłanki Violetta Porowska i Katarzyna Czochara, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski, radny powiatu głubczyckiego Tomasz Ognisty, radna gminy Głubczyce Elżbieta Słodkowska i wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Mirosław Skubiszyński.

12 przystanków, elektryfikacja i 120 km/h

54-ilometrową trasę kolejową łączącą Racławice Śląskie, Głubczyce i Racibórz tworzą linie nr 177 i 294. W ramach przebudowy linia zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły poruszać się po niej z prędkością do 120 km/h. Dzięki temu przejazd z Głubczyc do Raciborza zajmie jedynie 36 minut, a do Opola, przez Nysę, 2 godz. 10 minut.

Na wyremontowanej trasie będzie 12 przystanków:

  • Ściborzyce Małe
  • Głubczyce Las
  • Gadzowice
  • Głubczyce
  • Bernacice
  • Baborów
  • Tłustomosty
  • Pietrowice Wielkie
  • Cyprzanów
  • Samborowice
  • Wojnowice
  • Racibórz Studzienna

Impuls rozwojowy

Założeniem podstawowym rządowego programu „Kolej+” jest uzyskanie lub usprawnienie połączeń kolejowych dla miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców. Obecnie powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim, w którym nie ma żadnych pasażerskich połączeń kolejowych. Dzięki tej inwestycji kolej ponownie dotrze do 4 gmin, w których łącznie żyje około 39 tys. mieszkańców, z czego 12 tys. w Głubczycach.

Według założeń w 2029 roku na trasie będą kursowały co najmniej 4 pary pociągów pasażerskich na dobę.

- Nie mam żadnych wątpliwości, że ta linia będzie impulsem do rozwoju południa województwa opolskiego. Powiat głubczycki był jednym z powiatów określanych do tej pory, jako „półksiężyc biedy” - bez szans na rozwój i nowe inwestycje. Jestem przekonany, że ta linia kolejowa jest szansą dla mieszkańców, na sprawną komunikację i walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na południu województwa, ale też jest to nowy impuls rozwojowy – przekonuje wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.

Program Kolej+ w Polsce

Budżet programu „Kolej+” wynosi około 13,3 mld złotych, z czego 11,2 mld to środki z budżetu państwa, a około 2 mld wkład własny samorządów. Za te pieniądze zostanie zrealizowane 35 inwestycji obejmujących łącznie 1200 km linii kolejowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glubczyce.naszemiasto.pl Nasze Miasto