Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odbudowa linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Rusza ocena pierwszych dokumentacji złożonych w ramach programu Kolej Plus

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Koszt odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie to nawet ponad 500 mln złotych!
Koszt odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie to nawet ponad 500 mln złotych! SBC
Ruch pasażerski na linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zawieszono w kwietniu 2000 roku. Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze.

Wnioskodawcy musieli złożyć do 24 listopada w PKP PLK tzw. wstępne studium planistyczno-prognostyczne dotyczące odbudowy linii kolejowych.

To 47 projektów z całej Polski o szacowanej wartości 18 mld zł, które obejmują szlaki o łącznej długość około 1500 km, w tym jeden z Opolszczyzny.

To linia Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. 24 miasta wskazane w studiach, nie mają obecnie w ogóle pasażerskich połączeń kolejowych, w tym m.in. Głubczyce i Baborów.

- Według specjalistów, którzy przygotowali nam studium, mieszkańcy są zainteresowani połączeniami kolejowymi i będą korzystali z pociągów pasażerskich - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Mało tego, założyliśmy, że będziemy finansować cztery pary składów na dobę, ale z opracowania wynika, że jeśli byłoby ich więcej, również nie jeździłyby puste.

Jak już robić to pod drutem

Jak już informowaliśmy, fachowcy przygotowujący dokumentację, zasugerowali też, że przy odbudowie linii Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie powinien zostać wybrany wariant zakładający elektryfikację szlaku.

W planach jest bowiem elektryfikacja magistrali podsudeckiej na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Nysa z którą łączy się linia Racławice - Głubczyce - Racibórz.

- A koszt wariantu z elektryfikacją linii to ponad 500 mln złotych - mówi Szymon Ogłaza.

Program Kolej Plus jest tak skonstruowany, że 85 procent potrzebnej kwoty ma pochodzić z budżetu państwa, a 15 procent powinny zapewnić samorządy zainteresowane odbudową linii.

Na Opolszczyźnie są to: powiaty:

  • raciborski,
  • głubczycki,
  • prudnicki.

I gminy:

  • Baborów,
  • Głubczyce,
  • Głogówek,
  • Pietrowice Wielkie,
  • Racibórz.

Samorządy muszą dołożyć około 80 mln zł (w ciągu 5 lat) - każdy średnio po 10 mln. Na to ich jednak nie stać.

Pomoc w znalezieniu takich funduszy zadeklarował jednak między innymi Janusz Kowalski, poseł Solidarnej Polski z Opola.

Przypomnijmy. Ruch pasażerski na linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zawieszono w kwietniu 2000 roku. Od tamtej pory torowisko niszczeje, a szyny i inne elementy infrastruktury systematycznie rozkradają złomiarze.

Teraz ocena

Na analizę wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe mają trzy miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie - po akceptacji przez ministra infrastruktury, kwalifikacja do realizacji w programie Kolej Plus, który zaplanowany jest do realizacji do 2028 roku.

Rząd przeznaczył na niego 5,6 mld złotych a około miliard ma pochodzić od samorządów.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glubczyce.naszemiasto.pl Nasze Miasto