Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odbudowa linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Urząd marszałkowski podpisał porozumienie w tej sprawie z PKP PLK

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Jest szansa, że pociągi wrócą na południe Opolszczyzny.
Jest szansa, że pociągi wrócą na południe Opolszczyzny. Sławomir Draguła
Coraz bliżej rewitalizacji linii kolejowych numer 177 i 294 Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Zarząd województwa opolskiego podpisał umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe w tej sprawie. Pierwszym etapem inwestycji będzie przygotowanie dokumentacji technicznej. Jej koszt wynosi 19,5 mln złotych.

Odbudowa linii kolejowej. Najpierw dokumentacja

Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie to jedyny projekt z Opolszczyzny zgłoszony do rządowego programu Kolej Plus, którego zadaniem jest odbudowa nieczynnych szlaków kolejowych w Polsce i wznawianie na nich ruchu pociągów pasażerskich.

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego podpisał właśnie porozumienie z PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie odbudowy infrastruktury kolejowej.

- Zaczynamy od wykonania dokumentacji projektowej, bez której nie ma mowy o rozpoczęciu prac - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Jej koszt może wynieść nawet 20 mln złotych, dokładną kwotę poznamy jednak po przetargu.

Co ciekawe 900 tysięcy złotych na wykonanie projektu odbudowy linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie zadeklarowała firma EKO-OKNA.

Koszty będą ogromne

Projekt ma być gotowy nie wcześniej, niż za około dwa lata. Dopiero wówczas będą mogły ruszyć prace budowlane. Ich koszt szacowany jest na ponad 500 mln złotych, ale to szacunki sprzed kilkunastu miesięcy.

- Pieniędzy będziemy szukać wszędzie, gdzie się tylko da, m.in. w nowych rozdaniach unijnych, mamy nadzieję, że pomoże też budżet państwa - dodaje Szymon Ogłaza.

A zakres plac jest olbrzymi i obejmuje m.in.:

  • odbudowę torowiska,
  • infrastruktury bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • elektryfikację linii,
  • odbudowę stacji i przystanków,
  • budowę nowych przystanków w Gadzowicach, Cyprzanowie i Wojnowicach.

Po odbudowie linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Jej przebieg będzie następujący:

  • Racibórz,
  • Racibórz Studzienna,
  • Wojnowice,
  • Cyprzanów,
  • Pietrowice Wielkie,
  • Tłustomosty,
  • Baborów,
  • Bernacice,
  • Głubczyce,
  • Gadzowice,
  • Głubczyce Las,
  • Ściborzyce Małe,
  • Racławice Śląskie.

Szlak w totalnej ruinie

Przypomnijmy. Ruch pasażerski na tej linii zawieszono w kwietniu 2000 roku. Od tego czasu cała infrastruktura kolejowa na tej trasie niszczeje. Dziś jest w zasadzie w totalnej ruinie.

Torowisko praktycznie nie istnieje, podobnie stacje czy nastawnie, nie mówiąc już o urządzeniach bezpieczeństwa ruchu.

Co ważne, powiat głubczycki jest jedynym w województwie opolskim rejonem bez pasażerskich połączeń kolejowych.

Inwestycje w ramach programu Kolej Plus mają być zrealizowane do 2028 roku.

Inwestycję po stronie rządu wspierał opolski poseł Janusz Kowalski. - Mamy to! Dotrzymaliśmy razem z Michałem Wosiem
słowa! 450 milionów zł na rewitalizację linii kolejowej Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie. Umowa na projekt linii podpisana. To jedna z największych dotacji inwestycyjnych dla Opolszczyzny w ostatnich latach - skomentował na Twitterze Janusz Kowalski.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glubczyce.naszemiasto.pl Nasze Miasto